Az autófényezés terén mind a technikában mind pedig a felhasznált alapanyagok tekintetében sokkal lassabban mennek végbe a változások, mint például az IT-szektorban. Ennek következtében a fényező műhelyeknek is új kihívásokkal kell szembenézniük, valamint a magas bérköltségekkel, és a képzett munkaerőhiánnyal is meg kell küzdeniük. Mindezen nehézségek megoldása az automatizálás szükségességéhez vezet, főleg ott, ahol korábban a kézi folyamatok határozták meg a munkafolyamatokat.
Mint más iparágakban, a digitális módszerek az autófényezés során is növelik a rugalmasságot. Mert ez biztosítja a fényezési adatok átfogó rögzítését és elemzését. Ez a műhely vezetői számára lehetővé teszi az adatok kiértékelését, ezáltal megalapozott döntéseket tudnak hozni. Ez a további automatizálás irányába mutató tendenciát eredményez, amely minimalizálja a hibaforrásokat és csökkenti a költségeket. Annak érdekében, hogy a rendszerek önállóan tudjanak reagálni, olyan algoritmusokat kell alkalmazni, amelyek a meglévő adatok alapján tanulják meg és végzik el a munkafolyamatokat. Azért, hogy ez ne legyen túl bonyolult, célszerű ezeket az algoritmusokat, a fényezők tudásával kombinálni. Például a felületi minőség előrejelzése a festék tulajdonságai és a folyamattechnikai változók alapján kerül meghatározásra. Az ilyen és hasonló digitális alkalmazások bevonásának köszönhetően az elmúlt években számos autófényező műhely a fenntarthatóság és a gazdaságosság tekintetében jelentős előrelépést tett.
Mindannyian tudjuk, hogy a fenntarthatóság kérdése egyre sürgetőbbé és fontosabbá válik. A fényező műhelyeknek megoldásokat kell találniuk arra, hogy erőforrásaikat takarékosan és fenntartható módon használják fel. Mert ez az autófényezés jelentős energiaigénnyel jár, és e cél eléréséhez minden energiamegtakarítási potenciált ki kell használni. Melyek ezek?
A napjainkban megálmodott e-autók, különös karosszéria elemekkel kerülnek a piacra. Mivel ezek a járművek elsősorban Kínában készülnek, és teljesen új márkákról van szó, ezért olyan különleges és bonyolult megjelenést álmodhatnak meg, amelyről tervezőik azt gondolják, hogy a célcsoport azt majd pozitívan értékeli. Ezekhez viszont különleges fényezési technikákra van szükség, amelyek lehetővé teszik a karosszéria görbületeinek finoman változó színátmenetét. Ennek érdekében olyan modern eljárásokra, alapanyagokra van szükség, amelyek maximálisan támogatják ezeket a kihívásokat. Természetesen a modern technológiák azt is biztosítják, hogy a korlátozott színválaszték és esetleg a fényezés minőségével kapcsolatos panaszok ritkán vagy soha ne forduljanak elő.
Ebben az iparágban is kisebb forradalom zajlik, még ha lassabban is. Nemcsak az e-autók rohamos modell számának növekedése, hanem a meglévő kivitelek személyre szabhatósága is nagy kihívás elé állítja a szakmát. Hiszen a márkák számos új, különleges színben kínálják járműveiket. De meg kell említeni azt a trendet is, hogy az autógyártók számos modellt kétszínű fényezéssel kínálnak. Korábban ennek hibamentes kivitelezése egy összetett folyamaton keresztül volt lehetséges, amihez a karosszériát el kellett távolítani a gyártósorról. A modern fényező technológiáknak köszönhetően a jövőben a 20-1000 járműből álló kis szériás fényezést is közvetlenül a gyártósoron tudják az autógyártók elvégezni. Kifejezetten a kis szériás fényezés érdekében ezt úgy oldják meg, hogy a gyártósor közvetlen közelében 25 literes űrtartalmú tartályokban helyezik el a festékeket. Ez az eljárás különösen gazdaságos és környezetbarát.
A jó minőségű festékek és bevonatok elérhetősége kihívást jelenthet a beszállítók szűk keresztmetszete és az emelkedő alapanyagárak miatt. Ezt a diverzifikált beszállítói bázis kiépítésével lehet kiküszöbölni. Több megbízható beszállítóval együttműködve a műhelyek rugalmasabban reagálhatnak a piaci változásokra és biztosíthatják ellátás biztonságukat. De a hatékony raktárkezelés is kulcsfontosságú. A pontos készletfigyeléssel, a hulladék és a felesleges készlet minimalizálásával a fényező műhelyek hatékonyan csökkenthetik a költségeiket és növelhetik az erőforrás hatékonyságukat. De a festék kiválasztása is megalapozott döntést igényel. Az, hogy a műhely 1K vagy 2K festéket használ, elsősorban a kívánt hatás kérdése. A kétkomponensű festékek megmunkálása azonban speciális igényeket támaszt a festés kivitelezésével szemben. Például szigorúan be kell tartani a két komponens keverési arányát. De hatalmas előnye, hogy a festék száradása szobahőmérsékleten történik.