Amennyiben az ügyfél azok közé tartozik, akik attól tartanak, hogy egy új és modern fényezés megváltoztatja klasszikus autójának lelkét, megnyugtathatjuk ez nem így van. Az eredeti pótalkatrészek beépítéséhez hasonlóan a friss fényezés nem ront a veterán autó állapotán, sem annak hangulatán. Sőt, egy biztos, az ilyen típusú autók fényezése a több éves tapasztalat mellett sok professzionális felszerelést is igényel. Az OT rendszámmal rendelkező járművek fényezésekor, mint minden klasszikus autón végzett javításnak, megvannak a maga sajátosságai. Ezért ez a munkafolyamat speciális ismereteket és gyakorlottságot igényel. Ezért csak abban az esetben vállaljunk ilyen munkát, ha már van benne tapasztalatunk.
Napjainkban a modern vizes bázisú festékek teljesen felváltották a szerves anyagokat tartalmazó oldószeres festékek használatát. 2007 óta EU-szerte szigorúan szabályozzák a szerves oldószer tartalmú festékek használatát. Bár a törvény kivételt tesz a veterán autók és múzeumi járművek esetén. Akár a teljes karosszériát fényezzük, vagy csak kisebb felületeket javítunk, nagyon fontos a színazonosság. Ezért olyan festéket kell választanunk, amellyel mindez gond nélkül megvalósítható. Választhatunk vízbázisú festéket is, amely napjainkban környezetbarátabb eljárást takar, mint az oldószer alapú festékek. Ráadásul a legújabb fényezési technológiák alkalmazásával még nagyobb védelmet biztosítunk ügyfelünk veterán autójának.
Az autózás korai éveiben fényezéskor akril festéket használtak. Először alaposan meg kell vizsgálnunk, hogy eredetileg az oldtimert milyen festékkel fényezték, és ettől nem javasolt eltérni. Ez általában akril festék volt. Hogyan tudjuk megállapítani, hogy ilyen festék van az autón? Amennyiben egy polírpasztás vatta darabbal végig simítjuk a felületet és megszínezi azt, akkor akril festékkel van dolgunk.
Manapság már felüllakkozott akril festéket használunk. Ennél a modern festéknél nem fogjuk tapasztalni az előbbi elszíneződést. De találkozhatunk metálfényű fényezéssel is. Az első metál festékeket, amelyek nagyjából megfelelnek a napjainkban használtaknak, 1938-ban fejlesztették ki. Anno még a Horchnál például azzal próbálkoztak, hogy halpikkelyeket kevertek a festékhez. Az egyrétegű metál hatású festékek az 1950-es években váltak lassan népszerűvé, de nem voltak időjárásállók, rövid idő után kifakultak. A máig ismert kétrétegű fémhatású festékek az 1960-as évek közepétől váltak széles körben elterjedtté, de csak az 1970-es évek közepétől lettek igazán népszerűek.
Napjainkban a festékhez a gyártók nem kevernek halpikkelyt, hanem ezt a hatást a festékben lévő apró alumínium szemcsék váltják ki. Ha kiválasztottuk a megfelelő festéket, akkor először az egykomponensű bázis színt fújjuk fel, amit lakkoznunk kell. A fedőlakk aztán már kétkomponensű alapanyag, amelyet legtöbbször két rétegben kell felvinnünk.
Amennyiben veterán autóval van dolgunk, sajnos a korai karosszéria munkák nem voltak tökéletesek, főleg 20-as, 30-as évekből származó oldtimerek fémlemezein szinte szabad szemmel is láthatók az egyenetlenségek. A karosszériamunkát követően két módszer közül választhatunk: a vizes vagy a száraz technológia. Az utóbbi a modern megoldás, mivel a kittet nem vízben csiszoljuk. Ami a fényezés előkészítését illeti, a fényezők véleménye eltérő. Van, aki lecsiszolja a karosszériát egészen a fémig, mások pedig, amennyiben a karosszéria elem sértetlen, azt vallják, hogy nincs ennél jobb felület. Ha azonban a régi festék megrepedt, levált, és a veterán autón sok a rozsdafolt, akkor valóban a fémig teljesen le kell csiszolni azt.
A veterán autók esetén a rozsda teljes eltávolítása a restaurálás egyik legfontosabb lépése, amely mechanikusan vagy vegyileg is elvégezhető. Ehhez talán a homokfúvó pisztoly a legmegfelelőbb eszköz. De ebben az esetben arra kell figyelnünk, hogy a pisztolyt körülbelül 45 fokban tartsuk a karosszéria irányába, mert így nem üt lyukat rajta. Ezután a rozsdától megszabadított területeket bevonjuk kétkomponensű epoxigyanta alapozóval, hogy megakadályozzuk az újabb rozsda kialakulását. Amennyiben úgy döntünk, hogy nem tisztítjuk le a karosszériát egészen a fémig, akkor az autón lévő különböző régi festékeket is meg kell vizsgálnunk az új oldószerekkel való kompatibilitás szempontjából. Ehhez általában elegendő a felületre egy ilyen anyaggal átitatott ruhát helyeznünk, majd várnunk kell néhány percet. Ha buborékokat vagy felpuhult festék felületeket tapasztalunk, akkor a régi festéket teljesen el kell távolítanunk!
Ügyeljünk arra, hogy az alapozó rétegvastagsága a termék adatlapján feltüntetett vastagságtól ne térjen el. A modern, professzionálisan felvitt kétkomponensű alapozó optimális felületet biztosít a végleges védőbevonatnak, vagyis a festéknek.
Annak érdekében, hogy a fémlemez legkisebb hibáit is észrevegyük, a megszáradt töltőalapozóra kontrollport viszünk fel. Ezután a területet enyhén csiszoljuk.
A kontrollpor előnye, hogy oldószermentes és nem igényel maszkolást. Ahol fekete foltok maradnak, ott el kell távolítani a karcolásokat, egyenetlenségeket. Mikor a javítással végeztünk, kontrollporral újra ellenőrizzük az elvégzett munkát. Ezután a töltőanyagot vékonyan, több rétegben hordjuk fel, és miután megszáradt, P120-as szemcseméretű csiszolópapírral átcsiszoljuk. Majd újra feltöltjük a felületet és végül finomabb, P240-es szemcséjű csiszolópapírral végig simítjuk azt. Ezt követően a töltőanyagnak körülbelül 20 fokos szobahőmérsékleten négy órán keresztül száradnia kell, majd P400-as szemcseméretű csiszolópapírral dolgozzuk át újra. Utolsó simításként a felületet ismét beszórjuk kontrollporral, és a végső csiszolást P600-as csiszolópapírral végezzük el, amíg az teljesen sima nem lesz.
Ezután minden alkatrészt, amelyet nem fényezünk, letakarunk, vagyis maszkoljuk. A klasszikus autó festése előtt el kell távolítani az olyan tartozékokat, mint az ajtókilincsek, krómozott karosszéria elemek stb. Csak ezután szabad hibátlanul felvinnünk a kívánt színazonos alapfestéket, amelyet 2 rétegben fújunk.
Az oldtimer most kapja meg új fényét, és több hét előkészítés után végre új pompában tündökölhet. Ennek a lépésnek a megtételekor azonban rendkívüli óvatosság szükséges! Festéskor a környezetnek pormentesnek kell lennie. A kültéri helyszín az oldtimerek esetén sem alkalmas a fedőlakk felhordására, mert por és rovarok kerülhetnek a frissen fújt karosszéria elemre. De természetesen ebben az esetben is kerülni kell a huzatot, vagyis a fényezést speciális pormentes fényező kabinban kell elvégezni. Ha különösen fényes hatást szeretnénk elérni, javasoljuk, hogy a már meglévő felületre legalább 2 réteg átlátszó lakkot vigyünk fel. A második réteg újbóli csiszolás után kerül felhordásra, ami még gazdagabb árnyalatot biztosít.
Az oldtimerek fényezése után következik a szárítás, amely fél órán át 60 fokos tárgy hőmérsékleten zajlik. A karosszéria hűtése és a maszkolás eltávolítása után rövid időn belül kezdődhet az összeszerelés, hogy ügyfeled minél hamarabb élvezhesse autóját. Befejezésképpen pedig a polírozás következik, amelynek következtében eltávolítjuk a legfinomabb porzárványokat is, ezzel garantálva, hogy maximálisan betartjuk ígéretünket. 100 százalékban tökéletes autófényezést kapott az autó. A frissen fényezett OT rendszámmal rendelkező autó a fényező kabinban történő szárítás után, pár óra múlva már mosható, de csak kézzel. Az autómosókban használt kézi nagynyomású mosót 1 hónapig kerülni kell, utána még 6 hónapig csak 60 centimétertől nagyobb távolságban szabad használni azt. Miért, kérdezik sokan? Mert ritkán, de esetleg a festék felválhat!