Az autófényezési problémáknak számos oka lehet. Előfordulhat, hogy a fújás során hibát követünk el, de az is lehet, hogy nem volt megfelelő a festék vastagsága, vagy túl rövid volt a száradási idő. Az ilyen hibák akár a rosszul előkészített felületek miatt is bekövetkezhetnek. Természetesen a fényező műhely körülményei is fontos szerepet játszanak abban, hogy gond nélkül végezzük el az autó fényezését. Nem mindig könnyű meghatározni az okot vagy teljesen megszüntetni azt. Ebben a cikkben a különböző fényezési hibákról és azok okairól írunk. Tippeket és javaslatokat adunk a fényezési hibák kijavításához.
A festékbevonat felhősödésének okai
A homályosodás, felhősödés olyan finom, megszáradt festék felületre utal, amelyben foltok, csíkok találhatók. A felület ezért kevésbé fényesnek hat. A felhősödés különböző munkafolyamatok hibái miatt fordulhat elő. Melyek ezek? Egyrészt a festékpisztoly helytelen szögben vagy túl nagy távolságból való alkalmazása, esetleg nem megfelelő beállítása okozhatja. Az is lehetséges, hogy az effekt réteg vagy a festék viszkozitásának hiánya esetleg a lakkbevonat nem megfelelő felhordása a hiba forrása. De mivel ez a probléma a festékfelhordás utolsó fázisában következhet be, ezért a javítása sem olyan bonyolult, újra fel kell vinni a bevonatot.
A szórópisztoly helytelen használata
Az első számú szabály, ügyeljünk arra, hogy kövessük a festék gyártójának műszaki adatlapján szereplő információkat. Itt találhatók a pontos keverési arányok, valamint a pisztoly ajánlott nyomás- és fúvóka beállításai.
Másodsorban figyelnünk kell arra, hogy megfelelő legyen a viszkozitás, illetve a felhordás közötti szellőztetési idő és a rétegvastagság is. Ami még ezt a fényezési hibát okozhatja, az a túl hideg alapanyag, vagy ha a karosszériaelem túl alacsony hőmérsékletű. Javasolt, hogy a fényező kamrát, műhelyt és az alapanyagot +20°C-ra melegítsük.
Rétegek hólyagosodása
A festékben általában nagyon könnyen felismerhető a buborékképződés: kör alakú, kráter jellegű hólyagok jelennek meg a rétegben. Ezek néha jobban, néha kevésbé erősen, elszigetelten vagy akár a teljes felületen elosztva fordulnak elő, és gyakran egyenetlen, szinte buborékos szerkezethez vezetnek. Egyszerű felismerés, de nehezebb diagnózis. Oka lehet a jármű karosszériájának és alkatrészeinek sarkában, hajlataiban, a díszlécek alatt a csiszolás következtében visszamaradt víz. De hólyagot akár a csiszolás során használt víz keménysége is előidézhet, sőt, nem ritka ok, hogy a műhelyben, fényező kamrában túl magas a levegő nedvességtartalma.
Hogyan tudjuk ezt a fényezési hibát elkerülni? Nagyon egyszerűen, amennyiben a festőpisztolyt már nem használjuk, mindig szét kell szedni, a csiszolásnál használatos víz maradékot alaposan ki kell törölni belőle. Ügyeljünk, hogy a sűrített levegő minden esetben tiszta és száraz legyen, valamint arra is, hogy a fényező kamrában ne keletkezzen pára.
Nem szándékolt matt fényezés
Nem a mostanában népszerű matt fényezésről beszélünk, hanem arról, ha a festék lemattul. Ellentétben az olyan felületi hibákkal, mint a kráterképződés, vagy a megfolyás, a festék fényességének elvesztése az egyik legszembetűnőbb hiba. A helyzetet csak rontja, hogy a lemattult területek csak egy idő után válnak láthatóvá.
De miért veszíti el fényét a lakk? Többnyire az egyes festékrétegek nem megfelelő száradása a leggyakoribb ok ezért a hibáért. Ebben az esetben a teljes festékszerkezet összeomlik, és matt fátyol képződik. Ezenkívül a fényesség elvesztését a festési folyamaton kívüli egyéb rendellenességek is okozhatják, mint például:
- a felhordott réteg túl vastag,
- a levegő páratartalma túl nedves,
- nem megfelelő a szellőztetés,
- megszakadt a szárítási folyamat,
- a fényezés során nem megfelelő hígító került felhasználásra vagy az arány nem volt tökéletes.
Hogyan tudjuk ezeket a hibákat megelőzni? Már magában a hiba forrásában is benne van a megoldás, de talán az egyik legfontosabb szempont, hogy az anyag felhordására vonatkozó műszaki utasítást mindenképp be kell tartanunk. A rétegek száradásakor elegendő friss levegőt kell biztosítanunk, valamint nem szabad megszakítani a szárítási folyamatot sem. Természetesen a hígító fajtájára, arányára is ügyelnünk kell.
Szakszerűtlen előkészítés
Ez a probléma időigényes és költséges utómunkálatokat igényel, mert ezt a fényezési melléfogást jellemzően túl későn fedezzük fel. Az alapréteg hibája pedig nagyban meghatározza a későbbi felületek megjelenését, ezért ennek a gondnak a kijavítása költséges folyamat. Ahhoz, hogy ezt a fényezési hibát elkerüljük, mindenképp a megfelelő szemcseméretű csiszolóanyagokat kell használni a finomsági lépcsők betartásával. Megfelelően le kell zárni a gittelt felületet alapozóval vagy füllerrel a festék felhordása előtt, és ügyelnünk kell a fedőréteg viszkozitására is, nehogy alacsony legyen.
Színárnyalat-eltérések
Az autófesték színe nemcsak a jármű esztétikáját befolyásolja, hanem más szempontot is: ha a karosszériaelemek között színárnyalat-eltérés miatt sajnos előfordul, hogy az autónk külsőleg csúnya lesz, és ezáltal az ára is jelentősen csökken. Ennek hátterében állhat, ha
- a fényező nem tartotta be a felhordási módra vonatkozó utasítást,
- nem megfelelő a szórási technikát alkalmazott,
- a viszkozitás és a fedőképesség nem volt megfelelő.
Hogyan tudjuk ezt a fényezési hibát elkerülni? Mindenképp be kell tartanunk a festék felhordására vonatkozó feltételeket, ügyelnünk kell a megfelelő rétegszám felvitelére, illetve amennyiben csak bizonyos elemeket fényezünk, akkor a színárnyalat pontos beállítását is szem előtt kell tartanunk. De bizonyos esetekben a melléfényezés elengedhetetlen. Oktatásainkon profi szakértők adják át tudásukat fényezőműhelyek dolgozóinak, a legjobb végeredményért.
További információ tréningjeinkről, workshopjainkról Péter Ritánál:
+36 70 331 3388
rita.peter@ardcolor.hu