A jármű vásárlásakor a forma és a műszaki felszereltség mellett a hibátlan fényezés a harmadik legfontosabb szempont. Az autónak ragyognia kell, és meg kell felelnie a tulajdonos szín preferenciájának. De a fényezésnek ennél sokkal több feladata van, például a korrózió elleni, vagy a mechanikai és időjárási hatások elleni védelem. Ezért a festékrétegnek meglehetősen összetett szerkezete van. A gyártók, a fényező műhelyek a munka során különféle technológiákat alkalmaznak, amelyek együttesen teszik tökéletessé az autó fényezését. Ez eredményezi, hogy a karosszéria optimálisan védett, fényes vagy matt megjelenésű és hosszú távon hozzájárul a jármű értékéhez.
A karosszéria felületének alapozása
Ennek célja, hogy biztosítsa a festékréteg megfelelő tapadását, a fényezési folyamat problémamentes legyen és hogy a festék egyenletesen fedjen. A minőségi fényezés szempontjából a megfelelő előkészítés az egyik legfontosabb művelet. Ebben az esetben különbséget teszünk mechanikai és kémiai folyamat között. A mechanikai folyamat alatt a rozsda, a vízkő, az egyéb szennyeződések eltávolítását értjük.
Mindez történhet kézzel vagy kézi szerszámokkal, például csiszológépekkel vagy homokfúvással. A csiszolás mértéke függ az autó korától, ill. a rozsdásodás fokától. Ezt követően alapozót és füllert fújuk fel, ami egy kitöltő anyag. Fényezés előtt por-, és zsírmentesítővel teljesen le kell tisztítani a gépkocsi karosszéria elemeit, amelyeket fújni szeretnénk.
Autófényezés az autó tökéletes megjelenéséért
Az autó fényezése a jármű bőre, amely az egyedi és ápolt megjelenést garantálja. A mai vizesbázisú festékek tartalmazhatnak effekt pigmenteket, vagy mint a metálfényezés esetében alumínium szemcséket. Mikor az autónak már megvan a színe, csak a fénye hiányzik. Ezt színtelen átlátszó lakkréteggel hozzuk létre. A karosszéria csak ekkor kapja meg fényes megjelenését, ami igazán kiemeli a jármű dizájnját.
Az átlátszó lakkrétegnek azonban az is a funkciója, hogy megvédje a színes fényezést az olyan külső hatásoktól, mint az UV sugárzás, szerves vagy vegyi szennyeződések vagy egyéb sérülések. Enélkül a fényezés színe fokozatosan megváltozna a nap sugárzásának hatására. De ügyelni kell arra is, hogy fényezés közben ne képződjenek oldószer buborékok, felmaródás vagy megfolyás. A végeredmény ne legyen felhős, foltos, pöttyös.
A fényezésnek minden esetben tökéletesnek kell lennie, hogy az autó jó benyomást keltsen. Sok tulajdonos számára a jármű státuszszimbólum, ezért annak tökéletes állapotúnak és egyedi megjelenésűnek kell lennie. Ezért nagyon népszerű a gyöngyház fényezés vagy a ma egyre divatosabb matt fényezés is. De milyen típusú festékek vannak egyáltalán?
A kétkomponensű, szintetikus autófesték
Az akril autófesték, a sorozatgyártás egyik alap festéke. Jellemzője, hogy a fényezés színe teljesen homogén. Ezek a festékek vízbázisúak, és már nem érinti őket annyira a korábban oly rettegett fakulás, viszont az autógyártók nagyon vékony rétegben viszik fel. Az akril színek fújásakor néhány éve áttértek a bázis technológia alkalmazására, vagyis a bázist adó matt színt egy fényt adó lakkal fedik be.
Nagyon kedvelt a metál fényezés
Az akrilfestékhez képest tartósabb a festékbe kevert alumínium szemcsék miatt, szebb és látványosabb hatást biztosít. Amennyiben közelről megnézzük a fényezést, jól láthatók ezek az apró szemcsék. Viszont az ilyen típusú fényezésen jóval könnyebben meglátszanak a felületi sérülések, amelyeket polírozással még javítani lehet, ha az nem túl mélyen sértette meg a lakkréteget. Tükröződő hatása igazán egyedi mélységet és fényerőt kölcsönöz, és kiemelten időjárásálló.
Felviteléhez speciális előkészítési és festési eljárások szükségesek, így költsége is magasabb. Az ilyen típusú autófesték használatakor először a kiválasztott egykomponensű bázisszint viszik fel, amelyet sérülékenysége miatt mindenképp lakkozni kell. A fedőlakk, amelyet még ráfújnak a festékre már kétkomponensű, és maximum két rétegben viszik fel.
A gyöngyház hatású fényezés
A metál festékhez hasonlóan a gyöngyház hatású fényezés esetén is speciális összetevőt kevernek a festékbe. Alumínium szemcsék helyett viszont a bázisfestékben található finom gyöngyház pigmenteket használnak a szakemberek. Ezek biztosítják a réteg különböző szintű fényességét, amelyet a festék a napsütés hatására mutat meg. A fényezés ebben az esetben bonyolultabb, mint más festékeknél – általában fehér alaprétegre van szükség.
Amit a valódi gyöngyház fényezésről tudni érdemes
Ez a fényezés egyedi, jellegzetes látványt nyújt. Ezt több rétegben kell felvinni a karosszériára. Az első réteg az aláfújó szín, ez szinte minden esetben fehér. Ezután következik a gyöngyház festék felvitele, amelyet maximum három rétegben fújunk fel. Ezután kell felvinni a festékre a lakkot. Ezt is maximum kétszer kell fújni. Ne feledjük, a gyöngyház fényezés esetén minimum két eltérő színt látunk a karosszéria felületén, de bizonyos gyöngyház fényezés esetén akár több szín és annak különböző árnyalatai váltakoznak.
Napjainkban nagy népszerűségnek örvend a matt lakk
Ez a megjelenés jelenleg nagyon divatos, ezért néhány autógyártó, például a BMW vagy a Mercedes-Benz is kínálja új járművek fényezéseként. De jóval kényesebb ez a lakkozás, mint a hagyományos fényes változat. Egy kisebb karc esetén újra kell fényezni és lakkozni a felületet, mert javítani nem lehet, és polírozásra kifényesedik. Ennek elkerülése érdekében speciális tisztítási és karbantartási eljárások szükségesek, amely magasabb költségeket vonnak magukkal.